Øvelser og træning

Målrettet træning af de muskler, man har ondt i, kan være med til at nedsætte smerter og gener betydeligt. Træningen behøver ikke at være langvarig for at have en god effekt.

Træning af nakke skulder og arm

Smerter og ømhed i nakke, skulder og arm kan mindskes med nogle få simple øvelser med vægte eller træningselastik. Det viser ny forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø:

Læs mere om hvorfor træningen virker

Gå direkte til instruktionsvideo af træning med elastik

Træning af ryggen

Øvelser for ryggen styrker og stabiliserer musklerne i mave, ryg og skuldre. Dermed forbedrer man både muskelstyrken og koordinationsevnen. Det kan være med til at nedsætte smerter hos personer, der har fysisk hårdt arbejde.

Læs mere om, hvordan træning af ryggen virker.

Gå direkte til instruktionsvideo, der viser 4 øvelser for ryggen

Flere øvelser til ryggen

På Gigtforeningens hjemmeside findes flere god råd og øvelser til træning af ryg og andre dele af kroppen. Her kan man også bestille dvd med øvelser og forskellige træningsredskaber.

Gigtforeningen - øvelser og gode råd 

Variation forebygger smerter

Den vigtigste anbefaling, når man vil forebygge at få ondt i nakke og skuldre af computerarbejdet, er, at man varierer arbejdet så meget som muligt. Den enkleste form for variation er at sidde mindre tid foran computeren. Men selve computerarbejdet kan også varieres.

Se hvordan du varierer computerarbejdet

Se også, hvordan du kan variere din arbejdsstilling

Øvelser foran skærmen

HK’s arbejdsmiljøportal har forslag til et seks ugers program med øvelser, man kan gøre foran skærmen.

Prøv øvelserne her

Styrke- og konditionstræning

Man skal træne både kondition og muskelstyrke, hvis man vil være i god form. Styrketræning øger modstandskraften, så man bliver bedre i stand til at varetage et fysisk hårdt arbejde, fx med tunge løft. Hvis man har et stillesiddende arbejde kan styrketræning forhindre, at musklerne bliver svage og ømme.

Konditionstræning forebygger kredsløbssygdomme, og er man i god kondition, bliver man mere udholdende og kan dermed arbejde i længere tid uden at blive træt.

Se hvordan du bedst træner styrke og kondition

Oprettet d. 16. november 2010.
Sidst opdateret d. 22. november 2013.